Témakiírások
A mesterséges intelligencia hatékony integrálása a műszaki felsőoktatásba
témakiírás címe
A mesterséges intelligencia hatékony integrálása a műszaki felsőoktatásba
intézmény
doktori iskola
témakiíró
társtémakiíró
tudományág
témakiírás leírása
A mesterséges intelligencia (MI) egyre nagyobb szerepet játszik a mérnöki tervezésben és gyártásban,
különösen a gépi tanulás, neurális hálózatok és genetikus algoritmusok révén. Ugyanakkor komoly
probléma tapasztalataink szerint az, hogy a műszaki felsőoktatásba jelentkezők előzetes MI ismerete
pusztán nagy nyelvi modellek egészen szűk használatára korlátozódik.
A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a mesterséges intelligencia (MI) felsőoktatási integrációjáról
a műszaki oktatásban. A mérnöki tervezéshez és gyártáshoz két program kapcsolódik: gépészmérnöki
és a programtervező informatikus programok. Mivel ezek különböző irányultságú képzések, ezért a
hatékony MI bevezetés, mind módszertanában, mint alkalmazott technológiájában el kell, hogy térjen
egymástól. A kutatás célja, hogy olyan hatékony orientációt hozzunk létre, mely a meglévő tantárgyi
programmal és az oktatói attitűdökkel kompatibilis, ugyanakkor a szakmai hatékonyságot is
támogatja. Tehát a kimenet a munkavégzési hatékonyság, és az eszköz a módszertan és a hozzá
kapcsolódó ismeretanyagok. A vizsgálatok kismintás évfolyamokon zajlanak le (10-50 fő/évfolyam).
A kutatás két fő szinten vizsgálja problémát:
A kutatás 1. szint: a két műszaki felsőoktatási programot MI szempontjából komplexen elemezze,
kiválassza a megfelelő MI eszközöket és azokat egymásra építve a meglévő tantárgyi hálóba illesztve
megvalósítsa. Objektív feladatok és kérdőívek alapján mérje a megvalósítás hatékonyságát korábbi és
a bevezetésre kerülő évfolyamok között. További kutatási cél a közös metszettek feltárása.
2. szint: A kutatási elemzi és kipróbálja az MI-alapú oktatási megoldásokat (ITS, adaptív értékelés,
virtuális laborok, adatvezérelt szimulációk, Moodle LMS integráció, tanulói profilok, kvízek, tesztek
generálása, tanulási minták elemzése), figyelembe véve az oktatói attitűdöket, felkészültséget és
elfogadást, mint az implementáció kulcstényezőit. Ebben részben feltárjuk, hogyan viszonyulnak az
oktatók a mesterséges intelligencia integrációjához a tanításban, milyen kompetenciákkal, félelmekkel, motivációkkal és etikai kérdésekkel találkoznak. Jelenlegi eszközök: Folyamatosan futó gépészmérnöki BSC (magyar, angol) és programtervező informatikus BSc (magyar) MSC (angol) programok. Rugalmas tanári kar. Alkalmazandó technológiák: MI megoldások, oktatók célirányos fejlesztése, eredménymérési technikák
különösen a gépi tanulás, neurális hálózatok és genetikus algoritmusok révén. Ugyanakkor komoly
probléma tapasztalataink szerint az, hogy a műszaki felsőoktatásba jelentkezők előzetes MI ismerete
pusztán nagy nyelvi modellek egészen szűk használatára korlátozódik.
A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a mesterséges intelligencia (MI) felsőoktatási integrációjáról
a műszaki oktatásban. A mérnöki tervezéshez és gyártáshoz két program kapcsolódik: gépészmérnöki
és a programtervező informatikus programok. Mivel ezek különböző irányultságú képzések, ezért a
hatékony MI bevezetés, mind módszertanában, mint alkalmazott technológiájában el kell, hogy térjen
egymástól. A kutatás célja, hogy olyan hatékony orientációt hozzunk létre, mely a meglévő tantárgyi
programmal és az oktatói attitűdökkel kompatibilis, ugyanakkor a szakmai hatékonyságot is
támogatja. Tehát a kimenet a munkavégzési hatékonyság, és az eszköz a módszertan és a hozzá
kapcsolódó ismeretanyagok. A vizsgálatok kismintás évfolyamokon zajlanak le (10-50 fő/évfolyam).
A kutatás két fő szinten vizsgálja problémát:
A kutatás 1. szint: a két műszaki felsőoktatási programot MI szempontjából komplexen elemezze,
kiválassza a megfelelő MI eszközöket és azokat egymásra építve a meglévő tantárgyi hálóba illesztve
megvalósítsa. Objektív feladatok és kérdőívek alapján mérje a megvalósítás hatékonyságát korábbi és
a bevezetésre kerülő évfolyamok között. További kutatási cél a közös metszettek feltárása.
2. szint: A kutatási elemzi és kipróbálja az MI-alapú oktatási megoldásokat (ITS, adaptív értékelés,
virtuális laborok, adatvezérelt szimulációk, Moodle LMS integráció, tanulói profilok, kvízek, tesztek
generálása, tanulási minták elemzése), figyelembe véve az oktatói attitűdöket, felkészültséget és
elfogadást, mint az implementáció kulcstényezőit. Ebben részben feltárjuk, hogyan viszonyulnak az
oktatók a mesterséges intelligencia integrációjához a tanításban, milyen kompetenciákkal, félelmekkel, motivációkkal és etikai kérdésekkel találkoznak. Jelenlegi eszközök: Folyamatosan futó gépészmérnöki BSC (magyar, angol) és programtervező informatikus BSc (magyar) MSC (angol) programok. Rugalmas tanári kar. Alkalmazandó technológiák: MI megoldások, oktatók célirányos fejlesztése, eredménymérési technikák
felvehető hallgatók száma
2 fő
helyszín
Szombathely, Budapest
jelentkezési határidő
2026-05-31

