Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Lantos Béla
Embernélküli földi, légi és vízi járművek irányításának és formációban haladásának korszerű tervezési módszerei

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
informatikai tudományok
Informatikai Tudományok Doktori Iskola

témavezető: Lantos Béla
helyszín (magyar oldal): Irányítástechnika és Informatika Tanszék
helyszín rövidítés: IIT


A kutatási téma leírása:

Az önálló működésre képes embernélküli földi (UGV), légi (UAV) és (UMV) járművek, valamint az ezekből álló járműegyüttesek formációban való haladásának irányítása a nemlineáris dinamikus rendszerek irányításelméletének körébe tartozik, integrálja számos más terület tudását, kutatása a nemzetközi trendek középpontjában áll. Központi témája a különféle járművek (mobilis robotágensek) egységes elvek alapján történő modellezése, identifikációja és irányítása, az ágensek alulaktuált jellegét és az akadályokat is figyelembe vevő pályatervezés, a speciális érzékelőkre, mozgásanalízisre és sztereo képfeldolgozásra épülő navigáció, a gyors irányítási célú kommunikáció és a rendszeroptimalizálás, valamint több jármű formációban haladásának koordinált irányítása statikus és mozgó akadályok esetén. A célok megvalósítására a nemlineáris szabályozáselmélet modern irányzatai (robusztus és adaptív módszerek, optimális prediktív irányítás, játékelmélet), differenciális GPS technikán és képfeldolgozáson alapuló intelligens navigációs módszerek kerülnek alkalmazásra. A cél ezeken a területeken új tervezési módszerek és algoritmusok kidolgozása a valósidejű elvárások betartásával. Az eredmények miniatűr mintarendszereken kerülnek bemutatásra korszerű beágyazott processzorok és érzékelők bázisán.

Ezek alapján a kutatás fő célja a földi, légi és vízi járművek esetére egységes rendszertechnikai elvek alapán tervezhető irányítási módszerek kifejlesztése. Megvizsgálandók a formációban haladás, a koalíciók közötti optimális stratégiaválasztás, a távolról történő kapcsolattartás és a valós idejű képfeldolgozás lehetőségei. A tapasztalatok alapján autonóm beágyazott irányítási rendszerek fejleszthetők ki közúti járművek automatikus akadályelkerülésére, 4-rotoros helikopterek, továbbá felszíni és vízalatti hajók irányítására és formációban haladására korszerű irányítástechnikai fejlesztő eszközök, beágyazott processzorok, GPS/IMS szenzorok, valamint képfeldolgozási hardware és szoftver eszközök felhasználásával.

A képzés során a jelölt bekapcsolódik a Tanszék oktató és kutató munkájába. Az értekezés készíthető angol nyelven is

előírt nyelvtudás: angol
ajánlott nyelvtudás (magyar oldal): angol
további elvárások: 
jártasság a szabályozástechnikában és a szoftver technológiában

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2015-01-05

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )