Témakiírás
 
Dobrowiecki Tadeusz
Szárnyrezgés (flutter) jelenségek nemlineáris modellezése

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
villamosmérnöki tudományok
Villamosmérnöki Tudományok Doktori Iskola

témavezető: Dobrowiecki Tadeusz


A kutatási téma leírása:

A túl gyorsan haladó repülőgép ki van téve annak a veszélynek, hogy a szárnyain destruktív rezgések keletkezhetnek, amiket flutternek nevezzük. Ha a repülő szerkezete nincs ilyen terhelésre méretezve, a szárnyai akár megrepedhetnek és leválhatnak. A rezgés szempontjából kritikus sebességet először kisméretű modelleken szélcsatornákban vizsgálják, majd jönnek a tényleges próbarepülések. Világos azonban, hogy lényeges egy korai és megbízható tesztelési módszertan. A repülő kritikus sebességét a szélcsatorna kísérletek alapján becsülik, amelyekben mérik a szárnyak rezgéseit és megkísérelik megjósolni azok destruktív hatását. Ezekben a kísérleti tesztekben rutinszerűen lineáris modellekre támaszkodnak, azonban minden jel szerint a flutter egy alapvetően nemlineáris jelenség és ez a nemlineáris viselkedés a sebességgel egyre inkább növekszik. Ennek következtében a rutinszerűen megfogalmazott sebességbecslések túlságosan konzervatívak lehetnek hamis biztonságba ringatva a repülőgép üzemeltetőit.
A kutatás célja a meglévő flutter tesztelési technika verifikálása abból a szempontból, hogy a feltételezett lineáris modell helytálló-e a valós környezeti feltételek mellett. A jelöltnek először meg kell ismerkednie az egyszerű flutter modellek irodalmával. Ezzel egy időben fejlesztenie kell a rendszer identifikációs és a nemlineáris rendszer modellezési hátterét. Ennek folytatásaként először szimulációkkal ellenőriznie kell a tanult elméletet a valós mérési adatok fényében, majd mérési eredmények alapján meg kell kísérelni detektálni, kvalitatív és majd kvantitatív módon leírni a nemlineáris torzító hatásokat és azok hatását a szárny stabilitására (flutter megjelenése).
A kutatás utolsó fázisa az eredmények kiterjesztése periodikus környezeti zavarok (a levegőáramlásban kialakult Kármán-féle örvénysor, Kármán vortex) figyelembevételével.

A témához kapcsolódó tanszéki együttműködések: VUB ELEC (Brüsszeli Szabad Egyetem Méréstechnika Tanszéke)

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2009-05-29