Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
István Winkler
Hallási Jelenet Elemzés és Emlékezet

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: University of Szeged
educational sciences
Doctoral School of Education

Thesis supervisor: István Winkler
Location of studies (in Hungarian): Neveléstudományi Intézet
Abbreviation of location of studies: NI


Description of the research topic:

Mindennapi környezetünkben egyszerre többnyire több aktív hangforrás van jelen. A hallási jelent elemzés elmélete arra keres magyarázatot, hogyan valasztja szét az emberi halló rendszer a fülbe érkező összekeveredett hangokból az egyes források által kibocsájtott jeleket. A HJE elmélet azonban mindeddig nem foglalkozott avval a kérdéssel, hogy milyen emlékezeti struktúrák szükségesek a hangforrások szétválasztását megalapozó folyamatok működéséhez. A PhD téma kidolgozása során erre a kérdésre igyekszünk választ kapni viselkedéses és eseményfüggő agyi elektromos potenciálok segítségével végzett észlelési vizsgálatokkal, valamint, a hallgató előképzettségétől és beállítottságától függően, komputációs modellek felállításával és elemzésével.
Auditory Scene Analysis and Memory (István Winkler). Typically, multiple sound sources are active in our everyday environment. The Auditory Scene Analysis theory seeks to explain how the human auditory system separates the contributions of different sources within the composite acoustic input that reaches the ears. However, ASA does not specify the memory structures needed for the operation of the processes segregating the signals of different sound sources. The Ph.D. research will focus on the memory representations underlying ASA by conducting perceptual studies with behavioral and event related brain potential methods and, depending on the background and orientation of the student, by developing and assessing computational models.
Winkler, I., Sussman, E., Tervaniemi, M., Ritter, W., Horváth J., & Näätänen, R. (2003). Pre attentive auditory context effects. Cognitive, Affective, & Behavioral Neuroscience, 3 (1), 57 77.
Denham, S.L., & Winkler, I. (2006). The role of predictive models in the formation of auditory streams. Journal of Neurophysiology, Paris, 100, 154 170.

Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2017-09-15

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )