Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
János Karsai
Interaktív, "computable" tankönyvek fejlesztése és alkalmazása

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: University of Szeged
mathematics and computing
Mathematics Doctoral School

Thesis supervisor: János Karsai
Location of studies (in Hungarian): SZTE TTIK Matematika- és Számítástudományok Doktori Iskola 6720 Szeged, Aradi vértanúk tere 1.
Abbreviation of location of studies: MatDI


Description of the research topic:

Ma már a számítógép-algebra önálló tudományág, a számítógéppel segített oktatás módszertana is kiemelt kutatási terület. Számos, órán vagy egyéni tanulás számára készült elektronikus segédanyag létezik, de a tankönyvek nagyrészt hagyományosak. A modern számítógép-algebrai rendszerek azonban lehetővé teszik, hogy a velük elkészített könyveket ne csak olvassuk, hanem a bennük levő 3D ábrákat forgassuk, az utasításokat módosítsuk és valós időben futtassuk. Így már nem csupán statikus tudáshalmazt, hanem hatékony kísérletező eszközt adnak az „olvasó” kezébe. Ezek a klasszikus könyvekhez képest gyakran teljesen más megfogalmazást, felépítést igényelnek, a problémamegoldásban a kísérletezésnek a könyvekben is (nem csak az órán!) több szerep jut. Az ilyen rendszerek ma már Web-ről is elérhetők (plugin segítségével). Bár számtalan könyv íródott számítógépes eszközök használatával (… with Mathematica; … with Maple), a jó interaktív tankönyvtől elvárt kritériumokat csak kevés elégíti ki.
A kutatás során többféle feladat (és ezek kombinációja) képzelhető el:
- A matematikai interaktív tankönyvek (ezen belül web-alapú) példatárak, oktatórendszerek fejlesztésének, használatának módszertani elemzése, a lehetséges szoftverek alkalmazhatóságának vizsgálata
- A matematikai programnyelvek hatásának vizsgálata: a számítógép-algebrai rendszerek nyelve és szolgáltatásai mennyire segítik, illetve akadályozzák a matematikai problémák megfogalmazását, ezek mennyire válnak a tárgyalás (pl. a tanköny szövege) szerves részévé (avagy elrejtendők). Vizsgálandó, hogy mindez menyire hasznos, vagy káros a megszerzett matematikai ismeretek mélységének szempontjából.
- Adott tantárgy (különös tekintettel a középiskolákra vagy nem matematika szakokra) számára interaktív tankönyv és oktatóanyag (feladat) gyűjtemény elkészítése, a fejlesztések tantermi kipróbálása, az eredmények elemzése. Például:
− Kísérletező matematika élettudományi szakok számára: tantárgy és interaktív segédanyagainak, jegyzetének kidolgozása.
− Számítógépes kísérletező interaktív könyv(fejezet) a dinamikus rendszerek oktatásához
− Tananyag fejlesztése az elmélet és a számítógépes implementációk (modellezés) ismeretek integrált oktatására.

Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2016-11-30


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )