témavezető: Rohács Dániel
helyszín (magyar oldal): Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszék helyszín rövidítés: VRHT
A kutatási téma leírása:
A légiforgalmi irányítók szituáció-elemző, döntési képességét, minőségi biztonságos munkavégzését a saját képességeik, a munkakörülmények (ide értve a forgalom mértékét, komplexitását), fizikai, mentális állapotuk, és ennek megfelelő leterheltségei határozzák meg. A légiközlekedés biztonságának növelése érdekében tehát elkerülhetetlen az irányítók állapotának folyamatos, objektív mérése, és a nem megfelelő állapotok azonosítása (pl. fáradtság, túlzott stressz, túlterheltség).
A kutatás-fejlesztés célja, egy a légiforgalmi irányítói munkahely környezetébe integrált eszköz kialakítása, ami alkalmas a légiforgalmi irányítók terhelésének folyamatos megfigyelésére, és értékelésére, a légiközlekedés biztonságának növelése érdekében.
A rendszer az egyébként is rendelkezésre álló információkat (pl. a légiforgalomról kapott adatokat) és a légiforgalmi irányító munkaeszközeibe integrált mikroérzékelők mérései alapján értékeli a légiforgalmi irányítók terhelését, leterheltségét. Az integrált mikroszenzorokat elsősorban a légiforgalmi irányító munkahely beviteli eszközeibe érdemes integrálni, amelyek segítségével olyan mentális állapotra utaló fizikai jellemzők mérhetők, mint a körülmények változására adott válaszok reakcióideje (pl. új légijármű megjelenésének észlelése), az ujjak, tenyér izzadásának mértéke, a pulzusszám, a pupilla mérete, az eszközök használatának mértéke (pl. a telefonba, egérbe integrált gyorsulásérzékelőkkel).
A területtel évek óta foglalkozik a Tanszék. 2014-ben a HungaroControl CRDS részlegének szakemberivel egyeztetve elkészített egy ”nulladik típusú” fejlesztési prototípust, melyet a bemutattunk a HungaroControl pultján a 2014-es World ATM Congress kiállításon.
előírt nyelvtudás: angol felvehető hallgatók száma: 1