témavezető: Varga István
helyszín (magyar oldal): Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék helyszín rövidítés: KJIT
A kutatási téma leírása:
a) Előzmények:
A közúti közlekedés modellezése és irányítása sok évtizedes kutatásra tekint vissza. Az elmúlt évtizedek technológiai fejlődésének következtében e téma újra időszerűvé. A jelenleg még tesztfázisban működő automatikus járművek hamarosan kikerülnek a közutakra. Ezek a gépkocsik - speciális tulajdonságaiknak köszönhetően - egy eléggé eltérő járműosztályt fognak képviselni a teljes forgalmi összetételen belül, így várható hatásukat és a velük elérhető lehetőségeket mindenképpen érdemes kutatni.
b) A kutatás célja:
A kutatás célja egyrészt az autonóm járművek várható forgalmi hatásainak komplex analízise, másrészt az általuk elérhető globális forgalomirányítási lehetőségek kutatása és fejlesztése.
A klasszikus forgalommodellezési megközelítések nem kezelik az autonóm járművek megjelenését.
Ugyanakkor ezen gépkocsik a nagy mértékben megváltoztatják a mikroszkopikus és makroszkopikus forgalommodellek viselkedését a városi és a gyorsforgalmi úthálózatokon egyaránt. Ennek megfelelően a kutatás során olyan többszintű modellezést kell kialakítani, amely képes az automata járművek miatt megváltozott közúti közlekedési forgalom realisztikus leírására, és amely alkalmas magas szintű, adaptív irányítási technikák használatának támogatására.
A modellezéshez és irányítástervezéshez szükséges a korszerű mérési és becslési módszertanok kutatása és alkalmazása (pl. Kalman Filter, data fusion, pattern recognition módszerek), forgalommodellező szoftverek használata.
A többszintű modell elkészítése után, többszintű forgalomszabályozási stratégiák elkészítése a feladat városi hálózatban: az egyedi automata jármű optimális irányításától kezdve a V2I/V2V technológián alapuló „konvoj” járműirányításon át a jelzőlámpák és egyedi (automata és hagyományos) járművek összességének optimális szabályozásáig.
c) Az elvégzendő feladatok főbb elemei:
• Irodalomkutatás, előtanulmányok.
• Forgalommodellezési elméletek tanulmányozása.
• Városi közúti közlekedési hálózat forgalommodellezése, szimulációja.
• Forgalom mérési és becslési technológiák megismerése, alkalmazása.
• Városi közúti közlekedés többszintű komplex modellezésének és irányításának megalapozása.
• Többszintű városi forgalomirányítási stratégiák kidolgozása.
• Összehangolt városi és autópálya forgalomirányítási stratégia kidolgozása.
• A kidolgozott modellek, becslési és irányítási algoritmusok analízise, tesztelése és validációja valós, ill. forgalomszimulátor adatok alapján.
d) A kutatáshoz biztosított HW, SW:
• közúti forgalomirányító berendezések,
• PC,
• MATLAB, VISSIM, VISUM szoftver licencek
e) Várható tudományos eredmények:
• két cikk referált nemzetközi SCI index-szel rendelkező folyóiratban
• három nemzetközi konferencia kiadványban megjelenő közlemény
f) Irodalom:
• Luspay T., Tettamanti T., Varga I.: Forgalomirányítás, Közúti járműforgalom modellezése és irányítása, ISBN 978-963-279-665-9, Typotex Kiadó Budapest, 2011
• T. Tettamanti, I. Varga, B. Kulcsár, T. Péni, and T. Luspay. Robust control for urban road traffic networks. IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, Vol. 15(1), pp. 385-398 doi: 10.1109/TITS.2013.2281666, 2014
• Mihaly A, Milacski ZA, Toser Z, Lorincz A, Tettamanti T and Varga I (2015), Cost and risk sensitive decision making and control for highway overtaking maneuver, In Models and Technologies for Intelligent Transportation Systems (MT-ITS), 2015 International Conference on., June, 2015. , pp. 87-92.
• Németh B, Csikós A, Varga I and Gáspár P (2013), "Multicriteria cruise control design considering geographic and traffic conditions", Acta Polytechnica Hungarica. Vol. 10(6), pp. 119-134.
előírt nyelvtudás: angol felvehető hallgatók száma: 1