Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Vanek Bálint
Rózsa Szabolcs
Mozgó platformok hely- és helyzetmeghatározása műholdas navigációs rendszerek és inerciális szenzorok együttes alkalmazásával

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
földtudományok
Vásárhelyi Pál Építőmérnöki és Földtudományi Doktori Iskola

témavezető: Rózsa Szabolcs
társ-témavezető: Vanek Bálint
helyszín (magyar oldal): BME Általános és Felsőgeodézia Tanszék
helyszín rövidítés: EOAF


A kutatási téma leírása:

A műholdas navigációs rendszerek (GNSS) nagypontosságú helymeghatározási alkalmazása elterjedt a geodéziában, azonban az igény a nagypontosságú hely- és helyzet-meghatározó eszközökre egyre inkább növekszik az irányítás- és méréstechnikai területeken is. Napjainkban egy paradigmaváltás kezd kialakulni a műholdas helymeghatározás terén. A szabályos hibák kiejtésén alapuló ún. relatív helymeghatározás mellett, kialakulóban van a nagypontosságú abszolút helymeghatározás is, amely csak kisebb sűrűségben igényli a földi infrastruktúra jelenlétét, így ideális eljárássá válhat a geodéziai helymeghatározás mellett az autonóm mozgó platformok (drónok, robotok) vezérlésében is.
A kutatási feladat célkitűzése, hogy a helymeghatározás mellett a helyzet-meghatározásra is dolgozzon ki a jelölt GNSS alapú, illetve GNSS és inerciális szenzorok integrálásával megvalósított eljárásokat.
A PhD témakiírásban kidolgozandó feladatként a jelölt:
- Megvizsgálja a relatív fázisméréseken alapuló helymeghatározás felhasználhatóságát hálózati műholdvevős és antennás platform helyzetének (orientációjának) becsléséhez a járművön elhelyezett több GNSS antenna segítségével. Megvalósítja ennek utófeldolgozásához szükséges számítási eljárásokat és vizsgálja azok pontosságát és megbízhatóságát.
- Kifejleszti a fázisméréseken alapuló nagypontosságú abszolút helymeghatározás (PPP) algoritmusait. Megvizsgálja a szabályos hibák (műhold órahiba, hardverkésések, légköri sebességmódosító hatások, stb.) figyelembevételére szolgáló modelleket. A hazai aktív GNSS hálózat méréseinek felhasználásával a szabályos hibákra lokális modelleket vezet le. Megvizsgálja a szabályos hiba modellek és a PPP pontosságát megbízhatóságát a mozgó platformok automatikus irányítása szempontjából.
- Megvizsgálja a GNSS hely és helyzetbecslést pontosításának lehetőségét inerciális szenzorok felhasználásával, közös rendszerbe integrálva a különböző szenzorok méréseit. Kifejleszti és optimalizálja a feladat megoldásához szükséges matematikai modelleket, azok implementálásával és tesztelésével a feladat következő szakaszában a jelölt megvalósítja a műholdas és az inerciális rendszerek közös rendszerbe való szenzorfúzióját.
- A kidolgozandó feladat utolsó szakaszában az utófeldolgozásban megfelelően működő számítási eljárásokat a jelölt továbbfejleszti, hogy azok valós idejű adatfeldolgozás esetén is alkalmazhatóak legyenek egy beágyazott számítógépes környezetben.


Jelentkezési határidő: 2016-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )