A meghirdetett doktori téma a politikaelemzés (policy analysis), vagy másképpen politikaértékelés (policy evaluation) módszertanát követi, vagyis azt a fajta szemléletmódot, amely komplex társadalomtudományi megközelítést alkalmazva, interdiszciplináris módon vizsgálja választott témáját: az oktatással, a tudomány szabadságával, valamint a művészet szabadságával (vagyis összefoglaló nevükön a kulturális alapjogokkal) kapcsolatban kialakult közigazgatási megoldásokat. A kulturális alapjogok sajátossága, hogy nem csupán a mindenkori hatalom tartózkodását igénylik, hanem érvényesülésük érdekében az államnak tevőleges módon, támogatási formák kidolgozásával kell segítenie megvalósulásukat. E támogatási formák eltérő igazgatási mechanizmusok kifejlesztésére, illetőleg kifejlődésére adnak lehetőséget. Az oktatás, a tudomány és a művészet szabadsága, mint kulturális alapjogok megvalósításáért és érvényesítéséért felelős igazgatási szerveknek, illetve a támogatás formáinak csoportosítása többféle módon történhet, amiről való döntés az állam diszkrecionális hatáskörébe tartozik. Ennek megfelelően eltérő modellek alakulnak ki, amelyek azonban illeszkednek adott állam egyéb állami, szervezeti stb. struktúrájához, illetve értelemszerűen a kulturális jogokkal kapcsolatos közpolitikáihoz. E téma tekintetében is megfigyelhetők azonosságok és kimutathatóak bizonyos trendek, amelyek vizsgálata ugyancsak a doktori téma keretei közé tartozik. Fontos utalni továbbá arra a körülményre is, hogy a jelzett ágazatok jelentős gazdasági és társadalmi hatásai következtében a téma nem csupán jogi és politológiai, hanem gazdaságtudományi és szociológiai szempontok szerint is vizsgálható.
A doktori program szakmai hátterét az intézmény által szervezett – a témavezető által vezetett – tárgybani szakjogász-képzések, tudományos megalapozottságát pedig a témavezető, és a képzésbe bevonandó külső szakemberek előzetes kutatási eredményei biztosítják.