Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Sass Judit
A magyarázat és szervezeti igazságosság észlelése

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Corvinus Egyetem
média-és kommunikációs tudományok
Társadalmi Kommunikáció Doktori Iskola

témavezető: Sass Judit
helyszín: BCE Társadalmi Kommunikáció Doktori Iskola
helyszín rövidítés: TKDI


A kutatási téma leírása:

A szervezeti konfliktusok egyik forrása az észlelt igazságtalanság, méltánytalanság. Ezen szubjektív észleléshez számos tényező hozzájárul. A disztributív igazságosság az elosztás, míg a procedurális igazságosság az elosztásra vonatkozó döntési folyamat igazságosságára vonatkozó észlelés. Az interperszonális igazságosság annak észlelése, hogy az eljárás során tisztelettel, előítélet-mentesen bánnak a személlyel. A szervezeti kommunikáció szempontjából az információs igazságosság a döntési folyamatról kapott információra vonatkozik: őszinte, nyitott-e a kommunikáció, igazolja-e az eljárást a magyarázat. (Ezen észlelések egymásra hatását az interaktív modellek elemzik.)
A fenti igazságossági szabályok sérülése befolyásolja a személyek reagálását: érzéseit, gondolatait, viselkedését. A reakciótípus összefügg az igazságtalanság-helyzet jellemzőivel: ki követ el igazságtalanságot, milyen típusú az igazságtalanság, mennyire komoly, várható, igazolható a helyzet, mekkora az elkövető észlelt felelőssége. A lehetséges reakciók eltérhetnek, így például a teljesítményt, a döntések elfogadását az interperszonális és információs igazságosság észlelése kedvezően befolyásolja, míg a szervezeti megtorló viselkedést a procedurális igazságosság hiánya jelzi előre. (Colquitt és mtsai 2001)
A magyarázat célja, hogy a saját vagy mások előre nem látott, nem várt vagy kellemetlen, kínos viselkedéseket indokolja. Bobocel és Zdaniuk, (2005) az igazságosság és a magyarázat típusának kapcsolatát vizsgálták. A magyarázatok számos típusa azonosítható. Például attól függően, hogy elismeri-e a cselekvő, hogy az esemény vagy annak következményei negatívak, másrészt, hogy elfogadja-e személyes felelősségét az eseményben vagy annak következményeiben, megkülönböztethető a bocsánatkérés, kifogás, indoklás és a tagadás.
A szervezeti kommunikáció vizsgálatában a magyarázatok hatékonyságát, konfliktus- és stressz-csökkentő, -enyhítő szerepét befolyásoló feltételek, kontingenciák szisztematikus feltárására kerülhet sor.

ajánlott nyelvtudás: angol

Jelentkezési határidő: 2017-01-31

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 1.2318 ( 2016. XI. 26. )