Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Joó Attila László
Hidak dinamikus tényezőinek pontosítása

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
építőmérnöki tudományok
Vásárhelyi Pál Építőmérnöki és Földtudományi Doktori Iskola

témavezető: Joó Attila László
helyszín: BME Hidak és Szerkezetek Tanszéke
helyszín rövidítés: BMEHS


A kutatási téma leírása:

A hidakat érő járműterhelés többlet igénybevételt okoz annak tartószerkezeti elemeiben, amit szabványos eljárás szerint statikus terheléssel és egy dinamikus tényezővel való felszorzással lehet figyelembe venni. A valós viselkedés meghatározására lehetőség van dinamikus próbaterheléseket végezni. Ilyen próbaterheléseket a Hidak és Szerkezetek Tanszék korábban nagyon sok hazai hídra elvégzett, azonban ezek az adatok nincsenek rendszerezve, illetve szisztematikusan kiértékelve. A próbaterhelések további problémája, hogy a szerkezetnek csak igen korlátozott számú pontjáról nyújt információkat, elsősorban azokról a pontokról, ahol nyúlásmérő bélyegeket helyeztek el. Ezen eredmények azonban felhasználhatók olyan időfüggő dinamikai vizsgálatokhoz, melyek segítségével átfogó képet kaphatunk a különböző hídtípusok egyes szerkezeti elemeit érintő dinamikus hatásokról. A dinamikus hatás pontosabb megismerésével pedig lehetővé válik a dinamikus tényezők pontosítása, és ezáltal gazdaságosabb hídszerkezetek tervezése.
A doktori munka célja hidak dinamikus tényezőinek pontosítása az alábbiak szerint. 1) Vasúti és közúti járművek, valamint különböző hídtípusok, mint együttes dinamikai rendszerek modellezése explicit dinamikus végeselemes eljárással. 2) Valós vasúti és közúti járművek dinamikai jellemzőinek meghatározása. 3) Különböző rezgésállapotú és útviszonyú (dilatáció magasságkülönbsége, egyenetlenség, magassági és vízszintes vonalvezetés) jármű-híd interakció vizsgálata időfüggő dinamikai vizsgálatok alapján, az eredmények statisztikai kiértékelése. 4) A Hidak és Szerkezetek Tanszéken végzett korábbi hídpróbaterhelések eredményeinek feldolgozása, hidak modellezése, a dinamikus analízis eredményeinek verifikálása a próbaterhelések eredményeivel. 5) A dinamikus tényező értelmezési módjainak áttekintése az újszerű, nagyszámú adatot tartalmazó, minden szerkezeti elemre és minden szerkezeti pontra kiterjedő adatbázisok alapján. 6) A dinamikus hatás okozta tönkremenetelek valószínűségének (valószínűség növekményének) meghatározása szilárdsági, stabilitási és fáradási tönkremenetelek esetén. 7) A dinamikus tényező meghatározása valószínűségelméleti alapon különböző hídtípusokra és azok szerkezeti elemeire.

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2016-12-20

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 1.2318 ( 2016. XI. 26. )