Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Sikné Lányi Cecília
3D vizualizáció és Presence vizsgálata 3D környezetben

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Pannon Egyetem
informatikai tudományok
Informatikai Tudományok Doktori Iskola

témavezető: Sikné Lányi Cecília
helyszín: Pannon Egyetem, Műszaki Informatikai Kar, Villamosmérnöki és Információs Rendszerek Tanszék
helyszín rövidítés: PE


A kutatási téma leírása:

A 3D virtuális világok fejlesztésének és felhasználásának egyik kulcsfontosságú kérdése, hogy a felhasználó (beleértve a fogyatékkal élőket és idős felhasználókat is) mennyire tudja beleélni magát a virtuális világba. A virtuális világoknak gyakran nem egy szereplője, hanem több felhasználója is van az együttműködésen alapuló alkalmazásoknál. A beleélés (Presence) vizsgálata objektív és humán módszerekkel történik. A disszertáció keretében fel kell mérni melyek azok az eltérő HCI szempontok, amelyek a tervezésnél, készítésnél különböznek a hagyományos és a speciális igényű felhasználóknak fejlesztett virtuális valóságon alapuló rehabilitációs, monitorozó, serious game szoftvereknél, amiket figyelembe kell venni. Több felhasználós alkalmazásoknál problémát okoz az időkésleltetés is. Vizsgálni kell a színhelyes megjelenítés kérdését és a különböző méretű felületek befolyásoló hatását is, valamint a kollaboratív alkalmazások presence kérdését. Ehhez olyan algoritmusokat kell tervezni, amiket teszt programokban lehet használni. A teszt szoftvereket úgy kell elkészíteni, hogy speciális I/O eszközökkel is működjenek. Az elkészítendő teszt szoftvereknek vizsgálni kell azok optimális használhatóságát is, hogy a vizsgálat eredményeként felhasználhatók legyenek egy adott korosztálynak és sérültségnek megfelelően. A disszertáció keretében ajánlásokat kell megfogalmazni, hogy milyen HCI szempontokat kell figyelembe venni a szoftverek felhasználói felületének, színhelyes megjelenítésének és navigációjuknak optimális tervezésénél.

A kutatási téma előzményei:
Szucs, V., Sik-Lányi, C.: Color Rendering of Images in the Internet and Print Reproductions of the Sistine Chapel’s Frescos, LEUKOS, 2016 (12)SI:1-2,101-110 (IF:0.958 in 2015)
Yates M., Kelmen A., Sik-Lanyi C.: Virtual reality gaming in the rehabilitation of upper extremities post- stroke, Brain Injury, published online 30 Mar 2016 , doi: 10.3109/02699052.2016.1144146 (IF: 1.808 in 2015)
Tagaytayan R., Kelemen A., Sik-Lanyi C.: Augmented reality in neurosurgery, Archives of Medical Science, (accepted publishing in 18 January 2016) (IF: 2.03 in 2015)

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2016-11-23

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 1.2318 ( 2016. XI. 26. )