Bejelentkezés
 Fórum
 
 
Témakiírás
 
Sikné Lányi Cecília
2D-3D játékok akadálymentességi vizsgálata

TÉMAKIÍRÁS

Intézmény: Pannon Egyetem
informatikai tudományok
Informatikai Tudományok Doktori Iskola

témavezető: Sikné Lányi Cecília
helyszín (magyar oldal): Pannon Egyetem, Műszaki Informatikai Kar, Villamosmérnöki és Információs Rendszerek Tanszék
helyszín rövidítés: PE


A kutatási téma leírása:

2D multimédiás és 3D virtuális valóság alapú játékokat nemcsak szórakozásra fejlesztenek. Egyre inkább előtérbe kerül különböző oktatási rendszereknél és ipari folyamatok modellezésében, különösképpen a veszélyes helyszíneken fellépő folyamatok bemutatása, gyakorlása esetén. Ugyanakkor a tervezők sokszor nem törődnek az akadálymenteséggel és a gamification elemek vizsgálatával. A közösségi hálón is nagyon sok játék található, amelyek ha nem akadálymentesek diszkriminálják egyes felhasználók jogosultságát. A 2D-3D virtuális világok egyik kulcsfontosságú kérdése, hogy a felhasználó (beleértve a fogyatékkal élőket és idős felhasználókat is) mennyire könnyen tudják használni ezeket a játékokat. Másik kérdés a felhasználói interakciós eszközök rohamos fejlődése. A jelenleg elérhető interakciós eszközök a pontosság és az ár tekintetében nagyon eltérőek (pl. cave, különböző testre szerelhető szenzorok, okos eszközök szenzorainak felhasználása, szemkövetők).
A jelölt feladata kettős: egyrészt a jelenlegi eszközök pontosságnak és akadálymentességének vizsgálata. Másrészt a felhasználó központú (user center design) tervezés módszertanának felülvizsgálata akadálymentességi és a játéktervezésnél a gamificiation szempontok figyelembe vételével. A kutatás az eddigi módszerek felülvizsgálata, kritikus elemzése, alkalmazási korlátainak definiálása. Mindezek alapján olyan új módszertan kidolgozása, amely alkalmas az az interakciós eszközök elvárt pontosságának figyelembe vételére és a tervezés kezdeti lépésétől az akadálymentességi szempontok alkalmazására.

A kutatási téma előzményei:
Sik Lanyi C., Brown D., Penny Standen P, Lewis J.,Butkute V. (2012) Results of user interface evaluation of serious games for students with intellectual disability, Acta Polytechnica Hungarica, 2012, 9(1):225-245, (IF: 0.6499)
Czank, N., Sik, A., Sik Lányi C.: Testing the Accessibility of WEB Sites, International Journal of Knowledge and Web Intelligence (IJKWI), 2011, 2(1): 87-98.
Mátrai R., Kosztyán Zs. T., Sik Lányi C: Navigation methods of special needs users in multimedia systems, Computers in Human Behavior, 24(4): 1418-1433, (2008) (IF=0.808)
Mátrai R, Kosztyán Zs., Sik Lányi C: Analysing the 2D, 3D and Web User Interface Navigation Structures of Normal User and Users with Mild Intellectual Disabilities, Lecture Notes in Computer Science, LNCS 5105, ICCHP 2008, Springer Verlag Berlin-Heidelberg, pp. 386-393. ISSN 0302-9743
Sik Lányi C., Galyas L.: Developing Multimedia-Game Software to Improve Space and Depth Perception, Lecture Notes in Computer Science, LNCS 5105, ICCHP 2008, Springer Verlag Berlin-Heidelberg, pp. 827-834. ISSN 0302-9743

felvehető hallgatók száma: 1

Jelentkezési határidő: 2016-11-23

 
Minden jog fenntartva © 2007, Országos Doktori Tanács - a doktori adatbázis nyilvántartási száma az adatvédelmi biztosnál: 02003/0001. Program verzió: 2.2358 ( 2017. X. 31. )