Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Géza Szabó
Közlekedésben alkalmazott biztonságirányítási rendszerek és eljárások minősítésére szolgáló módszerek és mérőszámok

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Budapest University of Technology and Economics
transportation and vehicle engineering
Kálmán Kandó Doctoral School of Transportation and Vehicle Engineering

Thesis supervisor: Géza Szabó
Location of studies (in Hungarian): BME Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
Abbreviation of location of studies: KJIT


Description of the research topic:

Motiváció: A biztonságirányítási rendszerek (Safety management systems, SMS) alkalmazása egyre elterjedtebb a közlekedés különböző ágazataiban, létük bizonyos esetekben jogszabályi követelmény. Céljuk az SMS segítségével végzett tevékenységből származó kockázat kellően alacsony szinten tartása.
Bár az SMS működtetés fontos érdek, hatékonyságának mérése – akár a teljes rendszer hatékonyságát, akár az SMS részét képező egyes eljárások és módszerek hatékonyságát szeretnénk meghatározni – nehéz és sok esetben jelentős szubjektív tényezőket tartalmaz.

Cél: A kutatás célja a közlekedési SMS rendszerek (elsősorban a vasúti biztosítóberendezések fejlesztésére vonatkozó SMS, de a témát nem kívánjuk erre a speciális területre szűkíteni) hatékonyságmérésére alkalmas metrikát és eljárások fejlesztése és alkalmazhatóságuk vizsgálata.

Előzmények: Korábban a Közlekedés- és Járműirányítási Tanszéken (ill. jogelődjén, a Közlekedésautomatikai Tanszéken) jelentősnek mondható kutatás folyt, illetve jelenleg is folyik a vasúti rendszerek (elsősorban biztosítóberendezések) műszaki biztonságának meghatározása érdekében, illetve a műszaki biztonság kérdésköre (inkább lokális, mint globális megközelítésben) egyes közúti jármű részrendszerek fejlesztésénél is egyre inkább előtérbe kerül.
Ezen kutatások folytatásaként jelenik meg a jelen kiírásban rögzített téma.

Saját hivatkozások:
[ 1 ] Szabó Géza, Számel Bence Domonkos, Lövétei István Ferenc: Műszaki megbízhatóság és humán viselkedés: a közlekedésbiztonság integrált megközelítése. In: Péter Tamás (szerk.): Innováció és fenntartható felszíni közlekedés, IFFK 2014. Budapest, 2014.08.25 - 2014.08.27. pp. 172-175.
[ 2 ] Szabó Géza: Kockázati alapú fejlesztési kritériumok a járművek biztonsági rendszereinél. A jövő járműve 2:(1-2) pp. 38-41. (2007).
[ 3 ] Szabó Géza, Gelányi Gyula, Rózsa Gábor: Fenntartható biztosítóberendezési biztonság: a biztonsági szint biztosítása kockázati indexen alapuló módszerrel. In: Péter T. (szerk.): Innováció és fenntartható felszíni közlekedés, IFFK 2011. Budapest, 2011.08.29 - 2011.08.31. pp. 244-250.
[ 4 ] Szabó Géza: Műszaki okú kockázatok kezelése a közlekedésben. In: Péter Tamás (szerk.): Innováció és fenntartható felszíni közlekedés, IFFK 2007. Budapest, 2007.09.04 - 2007.09.06. pp. 1-9.
[ 5 ] Szabó Géza: Nagy megbízhatóságú elektronikus közlekedési alrendszerek RAMS paramétereinek kezelése. 100 p. 2009. (PhD); Disszertáció/PhD/Tudományos; Témavezető: Prof. Dr. Bokor József tanszékvezető egyetemi tanár, az MTA r. tagja
[ 6 ] Szabó Géza, Szabó Krisztián, Zerényi Roland: Safety Management Systems in Transportation: Aims and Solutions. Periodica Polytechnica ser. Transportation Engineering 32:(1-2) pp. 123-134. (2004).
[ 7 ] Szabó G, Gáspár P: Practical aspects of dependability analysis for vehicle systems. In: Zobory I (ed.): Proceedings of the 6th Mini Conference on Vehicle System Dynamics, Identification and Anomalies : VSDIA '98. Budapest, 1998.11.09 - 1998.11.11. pp. 1-6.

A téma nemzetközi vonatkozásai is jelentősek, miután a kockázati alapú műszaki biztonsági követelmények alkalmazását nemzetközi szabványok (IEC61508; EN50126) írják elő.
Hivatkozások:
[ 8 ] Mooren, Lori, et al.: Safety management for heavy vehicle transport: A review of the literature. Safety Science 62 (2014): pp. 79-89.
[ 9 ] Evelyn Ai Lin Teoa, Florence Yean Yng Linga: Developing a model to measure the effectiveness of safety management systems of construction sites. Building and Environment 41:(11) (2006), pp. 1584–1592.
[ 10 ] Cambon, J., Guarnieri, F., & Groeneweg, J.: Towards a new tool for measuring Safety Management Systems performance. In: Proceedings of the second resilience engineering symposium. (2006, november).
[ 11 ] Cox, Sue, and Rhona Flin.: Safety culture: philosopher's stone or man of straw?. Work & Stress 1:(3) (1998): 189-201.
[ 12 ] Bukowski, J.V.: A unified model for evaluating the safety integrity level of safety instrumented systems. Reliability and Maintainability Symposium, 2008. RAMS 2008. pp 137 - 142.
[ 13 ] Buja, G.; Menis, R.; Conceptual frameworks for dependability and safety of a system. Power Electronics, Electrical Drives, Automation and Motion, 2006. SPEEDAM 2006. International Symposium on. pp. 44 - 49.
[ 14 ] Holub, P.; Borcsok, J.: Advanced PFH calculations for safety integrity systems with high diagnostic. Information, Communication and Automation Technologies, 2009. ICAT 2009. XXII International Symposium on; pp. 1 - 8.

Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye:
A kutatás tervezett időigénye 3-4 év.
Fő feladatok (az egyes részfeladatok időben átlapolódnak, önálló időigény megadása nem célszerű)
- Irodalomkutatás;
- Humán viselkedés a műszaki rendszerek létrehozásában és üzemeltetésében - modellalkotás;
- Modellparaméterek statisztikai alapú származtatása és a modellek kiértékelésére szolgáló eljárások fejlesztése;
- Az eredmények folyamatos publikálása;
- Értekezés készítése.

A szükséges berendezések:
A kutatás a témából adódóan tisztán elméleti jellegű, csak szoftver eszközöket igényel. Várható szoftver igény: mérnöki matematikai segédszoftver (a célra a Közlekedés- és Járműirányítási Tanszéken rendelkezésre áll a Matlab alapprogram és számos toolbox-a), valamint hibafa-elemző szoftver (a célra a Közlekedés- és Járműirányítási Tanszéken rendelkezésre áll a RiskSpectrum FTA).

Várható tudományos eredmények:
Új SMS modellek és SMS hatékonyság-minősítő eljárások.

Recommended language skills (in Hungarian): angol (min. középfok)
Further requirements: 
Nagybiztonságú rendszerek fejlesztésében szerzett ipari gyakorlat előnyt jelent; Safety Management System kialakításában vagy implementálásában és működtetésében szerzett gyakorlat előnyt jelent.

Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2015-10-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )