Thesis supervisor: Balázs Gáti
Location of studies (in Hungarian): BME Közlekedésmérnöki Kar Abbreviation of location of studies: BME
Description of the research topic:
4. A kutatási téma megnevezése:
- a téma leírása 5 mondatban!
A repülőgépiparban megállíthatatlanul egyre nagyobb teret nyernek a nemfémes anyagok (kompozitok, keményhabok). Ezek tulajdonságai miatt szükséges az aeroelasztikus jelenségeket leíró, lineáris és izotróp anyagokat feltételező modellek újragondolása. Az új elméletek gyakorlati vizsgálatát a repülőgépmodellezésben kifejlesztett és az utóbbi években elterjedt eszközök és technológiák (kompozit, depron, robotpilóta, képi adatátvitel) teszik lehetővé. Ezek szisztematikus alkalmazásával kell az aeroelasztikus jelenségeket leíró elméleti modelleket módosítani, melyek így alkalmassá válnak iránymutatásra a repülőgép tervezés és építés folyamatában.
a./ Előzmények:
Az elektronikai eszközök méretének csökkenésével kisméretű repülőgép-modellek számára is megjelentek robotpilóta berendezések. Ezek alkalmazása új utakat nyithat az aerodinamikai és a repülésmechanikai jelenségek vizsgálatában.
b./ A kutatás célja:
Aeroelasztikus jelenségek vizsgálata statisztikailag értékelhető számú tesztrepülés alapján.
c./ Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye (irodalomkutatás, elméleti
számítások, méretezések, értekezés készítése):
• irodalomkutatás (6 hónap)
• a szoba jöhető jelenségek elemzése, és a megfelelő kiválasztása (6 hónap)
• az elvi modell és a mérőberendezés elkészítése (6 hónap)
• mérések (6 hónap)
• kiértékelés (6 hónap)
• értekezés írása (6 hónap)
d./ A szükséges berendezések (meglévő és beszerzendő bontásban):
meglevő berendezés: robotpilóta, teszt repülőgépmodell
szükséges berendezés: a kijelölt jelenséget demonstráló repülőgépmodell
e./ Várható tudományos eredmények:
Nem lineáris tulajdonságokkal rendelkező anizotróp anyagok hatásának identifikálása aeroelasztikus jelenségekre.