Thesis supervisor: Ferenc Mészáros
Location of studies (in Hungarian): Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék Abbreviation of location of studies: KUKG
Description of the research topic:
Előzmények: A közúti közlekedésben résztvevők több formában, azonban csak részben állják a helyváltoztatás során okozott károk terheit. A társadalmi költség alapú árképzési módszertan jó alapot szolgáltat a különböző külsőköltségek beépítésének előkészítésére, azonban az új külsőköltség díjtételek tovább aprózzák az amúgy is diverzifikált, nem kellően hatékony árrendszert. A korszerű díjképzési elvek értelmében a használók felé minél kézzelfoghatóbb, átláthatóbb módon, a használó- és szennyező fizet elveket kielégítő, ugyanakkor méltányos, hatékony díjrendszert kell kialakítani. Tetten érhető ez irányú törekvés a felsőbb szakpolitikákban, azonban a gyakorlati adaptáció még várat magára.
A kutatás célja: A kutatás célja komplex módon feltárni és értékelni a jelenleg alkalmazott árképzési módszertanokat, továbbá a közlekedés költség- és bevételszámláira támaszkodva felépíteni egy tisztán mobilitás alapú (vagyis átalány jellegű terheket nélkülöző) árképzési rendszer elvi alapjait, valamint kritikusan értékelni a rendszer gyakorlati alkalmazhatóságának feltételrendszerét.
Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye (irodalomkutatás, elméleti számítások, méretezések, értekezés készítése):
1. Irodalomkutatás, az eddigi eredmények és az empirikus tapasztalatok feldolgozása, kiértékelése – 1 év.
2. A mobilitás alapú árképzési rendszer elvi alapjainak kidolgozása – 1 év.
3. A kidolgozott új árképzési rendszer verifikálása, megvalósítási feltételrendszerének elemzése – 1 év.
Recommended language skills (in Hungarian): angol Number of students who can be accepted: 1
Deadline for application: 2015-10-31
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).