Thesis supervisor: Anna Babarczy
Location of studies (in Hungarian): BME TTK Kognitív Tudományi Tanszék Abbreviation of location of studies: KTT
Description of the research topic:
A pragmatikai tudás viszonylag lassan fejlődik ki a nyelvi fejlődés során. Kísérleti eredményekből tudjuk, hogy óvodás és kisiskolás gyerekek mondatértelmezése eltér a felnőtt értelmezéstől olyan esetekben, amikor a felnőtt értelmezésében a pragmatika felülírja a szószerinti, szemantikai jelentést. Ez egymástól igen távolinak tűnő kontextusokban is megfigyelhető, mint például a skaláris implikaturák, a metaforák vagy az irónia. A kutatás célja ennek a jelenségnek részletes vizsgálata, az eltérések pontos meghatározása, a fejlődés menetének feltérképezése és az eredmények magyarázó elméleti modellbe illesztése.
Children’s pragmatic competence develops relatively slowly. Previous research and experimental results revea that young children’s interpretation of an utterance tends to deviate from an adult’s interpretation in contexts where pragmatics appears to override semantic meaning in the adult interpretation. This phenomenon can be observed in a wide variety of contexts such as scalar implicatures, metaphors and irony. Our project explores this phenomenon further attempting to provide a precise description of the differences in interpretation, characterise the process of development over time and compare our results to the predictions of theoretical models.
Noveck, I & D Sperber (eds), Experimental Pragmatics. Palgrave Macmillan, 2004.
Ashley Fidler & Anna Babarczy, Expanding Locative Case Marking beyond Spatial Contexts in Child Hungarian. Proceedings of the Boston University Conference on Language Development, 2008.
Required language skills: angol Number of students who can be accepted: 1