Thesis supervisor: Fülöp Augusztinovicz
Location of studies (in Hungarian): Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék Abbreviation of location of studies: HIT
Description of the research topic:
A nagyvárosi közlekedés igényeinek jobb és hatékonyabb kielégítése érdekében az utóbbi időben ismét előtérbe került a vasúti közlekedés mindhárom formája: az elővárosi vasúti hálózat fejlesztése, a villamospályák felújítása és bővítése, valamint új földalatti vasutak építése. Ezzel párhuzamosan viszont felerősödött egy régi környezeti probléma, nevezetesen a szerkezeti úton terjedő zajok minimum szinten tartásának, ill. lehetőség szerinti csökkentésének igénye. A beavatkozásra kétféle lehetőség kínálkozik: egyfelől a pályafelépítményben elhelyezett rezgéscsillapító anyagok, másrészt az épületekbe beépített rezgésszigetelő elemek alkalmazása. A pályafelépítmény rezgésszigetelésére számos termék kapható kereskedelmi forgalomban, és viszonylag megoldott az egyes termékekkel elérhető szigetelés mértékének előrebecslése, a pálya rezgésakusztikai tervezése. Az épületekbe építendő szigetelő elemek alkalmazása azonban hazánkban még gyerekcipőben jár és világszerte sem ismert olyan előrebecslési, tervezési metodika, melynek alkalmasságát kísérletes úton, a gyakorlat igényeit kielégítő pontossággal igazolták.
A kiírt téma célkitűzése az épületek rezgésszigetelésével kapcsolatos modellezési eljárások áttekintése, összehasonlítása a rendelkezése álló mérési eredményekkel és olyan numerikus vagy hibrid módszer fejlesztése, amelynek segítségével reális időkorláton belül, átlagos számítástechnikai eszközök alkalmazásával is elfogadható pontosságú modellszámítások végezhetők. Fontos megoldandó kérdések továbbá a beépítésre alkalmas, nyomásra és nyírásra egyaránt igénybe vett elasztomer támaszelemek minőségi paramétereinek meghatározása és figyelembe vétele a szerkezeti modellalkotásban, a szerkezeti úton terjedő zajok lesugárzásának számítása és a sok szabadságfokú numerikus, valamint a mindössze néhány szabadsági fokot alkalmazó egyszerűsített modellek közötti átjárhatóság megteremtése.
Number of students who can be accepted: 1
Deadline for application: 2015-01-05
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).