Thesis supervisor: László Számel
Location of studies (in Hungarian): Villamos Energetika Tanszék Abbreviation of location of studies: VET
Description of the research topic:
A kapcsoltreluktancia-motoros (SRM) hajtások rendkívül olcsón állíthatók elő (a legegyszerűbb villamos motort jelentik) és kiemelkedő a hatásfokuk. A felhasználó igényeinek megfelelő tulajdonságok azonban csak a legmodernebb számítástechnikai és teljesítményelektronikai eszközökkel valamint az irányításelmélet legújabb vívmányainak alkalmazásával érhetők el.
Az SRM hajtások elterjedésében jelenleg az jelenti a legnagyobb akadályt, hogy a szokásos egyszerű vezérléssel jelentős áramlengés valamint jelentős nyomatéklüktetés lép fel. Ez nemcsak a jó minőségű (gyors, túllendülésmentes) fordulatszámszabályozás megvalósítását nehezíti meg, hanem erős zajt is okoz. Mindezeket a problémákat csak a hajtás üzemállapotától, vagyis fordulatszámától és nyomatékától függő vezérléssel lehet kiküszöbölni.
Az SRM hajtás nemlineáris változó paraméterű rendszer, amelynek irányításához a szokásos PI jellegű szabályozások helyett optimális, adaptív módszereket célszerű felhasználni.
A kutatási munka célja az irodalom áttekintése után a lehetséges megoldások elemzése és értékelése, szimulációs kísérletek végzése saját ötletek szerinti megoldásokkal.
A kutatási munkának a Villamos Energetika Tanszéken művelhető konkrét alkalmazási területei:
- a laboratóriumi SRM hajtások zajterhelésének csökkentése,
- a laboratóriumi SRM hajtások hatásfokának növelése,
- más, változó paraméterű hajtásrendszerek adaptív irányítása.
A témához kapcsolódó tanszéki együttműködések: HTW Dresden (Németország), RWTH Aachen (Németország).
Required language skills: Angol Number of students who can be accepted: 1
Deadline for application: 2015-01-05
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).