Thesis supervisor: András Eleőd
Location of studies (in Hungarian): Járműelemek és Jármű- szerkezetanalízis Tanszék Abbreviation of location of studies: KJK
Description of the research topic:
Gépészeti tudományok
a) Előzmények:
b) A kutatás célja:
A gépjárműiparban két fő fejlesztési irány tapasztalható: a fogyasztás csökkentése és az élettartam növelése. A tribológia, mint az egymáson elmozduló, súrlódó elemekkel foglalkozó tudomány, jelentős szerepet kap mindkét cél elérésénél. A súrlódási és kenési viszonyok megismerésével javítható a rendszer hatásfoka, ezzel csökkenhet a jármű fogyasztása. A súrlódó elempárok jobb megválasztásával csökkenhet a kopás, ezzel nőhet a rendszer élettartama.
c) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye:
1. Irodalomkutatás, előtanulmányok végzése a speciális területen (12 hónap)
A haszongépjármű merev hidak megismerése, a tribológiailag érintett részek azonosítása. A vonatkozó irodalom feltérképezése, megismerése.
2. Tribológiai kutatások, modellalkotás (12 hónap)
A tribológiailag kritikus részek, zónák azonosítása. Súrlódást vagy kopást leíró numerikus modellek készítése, validálása.
3. A modellek alkalmazása a kívánt célok elérésére (12 hónap)
A számítási eredmények alapján javaslat kidolgozása a kritikus részek súrlódásának vagy kopásának csökkentésére. Konstrukciós változtatások elvégzése, lehetőség szerint ellenőrző mérések.
d) A szükséges berendezések:
számítógép, célszoftverek
e) Várható tudományos eredmények:
két cikk referált folyóiratban
három nemzetközi konferencia kiadványában megjelenő közlemény
f) Irodalom:
Required language skills: angol Recommended language skills (in Hungarian): német, orosz Further requirements: Jó gépelemes és informatikai alaptudás.