Thesis supervisor: János Gombocz
Location of studies (in Hungarian): Testnevelési Egyetem Abbreviation of location of studies: TF
Description of the research topic:
Az értékes személyiség „előállítása”, a nevelés a társadalom legfontosabb funkciói közé tartozik. A nevelés rendszere hatékony működésének jelentőségéről az utóbbi két évtizedben már nem csupán az elfogultsággal is gyanúsítható pedagógiai szakemberek, akik
– vélhetnénk, esetleg túlbecsülik munkájuk hasznát, hanem a véleményükkel nagyobb társadalmi visszhangot keltő közgazdászok, szociológusok és más társadalomelemzők is egyre határozottabban szóltak. Az iskola és a család pedagógiai hatékonyságát az ezredforduló idején sok belső és külső tényező korlátozza.
A nevelés e két legfontosabb intézményesült felelős gazdája problematikusan teljesíti alapvető feladatát, s a felnőtt társadalom pedagógiai felelősségét kifejező közgondolkodás is alacsony szintű, így nyilvánvalóan felértékelődnek a nevelés egyéb, kiegészítő szinterei. A magyar társadalom – s benne a tudomány is – a kívánatosnál kisebb figyelmet szentel a nevelés családon és iskolán kívüli szintereinek, ezek között az egyik legfontosabbnak, s sok fiatalt szervezett keretek között hozzáértő vezetők irányításával foglalkoztató magyar sportmozgalomnak is.
Az edzők nevelő munkája nem érhet el kellő társadalmi-szakmai elismertséget – ami már önmagában hatékonysági tényező, ha nem tud kilépni a „sportmozgalmi belügy”-ként való kezeltség hátrányos helyzetéből, Ehhez azonban szüksége van arra, hogy reális kép alakuljon ki működésének jellegzetességeiről, s legfőképpen tényleges pedagógiai „hozadékáról” a magyar ifjúság nevelésében. A sportmozgalomnak ezt a pedagógiai mérlegre-tételét csakis empirikus vizsgálatokkal lehet megalapozni.
A vizsgálatoknak fel kell dolgozni az egyes – nagyobb tömegeket mozgósító – sportágak nevelési gyakorlatát, s erre építve az egész magyar sport pedagógiai működésmechanizmusait, lehetőségeit, perspektíváit.
A legfontosabb konkrét témák: Az edzői eljárások, módszerek hatékonyság-vizsgálata; az edzők pedagógiai tervező munkája; az interakciós tevékenység jellemzőinek kutatása, a nevelési eredmények regisztrálása stb.
A témakör fontos leágazó témája a sportszakemberek képzésének pedagógiai problémái.