Thesis supervisor: András Eleőd
Location of studies (in Hungarian): BME Közlekedésmérnöki Kar Abbreviation of location of studies: BME
Description of the research topic:
a. Előzmények:
A kézi kapcsolású sebességváltók automatizálásának alapfeltétele a szinkronszerkezet működésének megismerése. Ez a terület Magyarországon és Európa szerte aktuális, sok új eredmény várható. A téma kutatása 2001-ben magyar-francia egyetemközi kapcsolatok (BME-INSA-Lyon) és a francia kormány által támogatott (Bourse du Gouvernement Français) kutatási együttműködés keretében kezdődött. A témában francia-magyar kettős témavezetéssel PhD értekezés készült, amelynek védésére 2004-ben került sor Lyonban. A téma iránt az SKF franciaországi és németországi részlege, a Renault és a ZF-Magyarország is jelezte érdeklődését. A témából 2007-ben TDK dolgozat készült a JHT-n. A témában OTKA pályázat van elbírálás alatt.
b. A kutatás célja:
A korábbi kutatómunkát folytatva megérteni a szinkronszerkezet működését a sebességváltó kapcsolási folyamata során. Vizsgálni a szinkronszerkezet működését a korszerű automatizált sebességváltókban. Elemezni a szinkronkúp és a szinkrongyűrű károsodását, deformációját.
c. Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye (irodalomkutatás, elméleti
számítások, méretezések, értekezés késztése):
- irodalomkutatás,
- működési elvek keresése, a szerkezet számítógépes modellezése,
- a kapcsolási folyamat számítógépes modellezése,
- a szinkrongyűrűn és szinkronkúpon a súrlódási és károsodási folyamatok kísérleti vizsgálata és végeselemes szimulációja,
- az eredmények összefoglalása, értekezés készítése.
d. A szükséges berendezések (meglévő és beszerzendő bontásban):
Meglévő vizsgálóberendezések:
- 3D-profilométer,
- súrlódásvizsgáló berendezések,
- sztereómikroszkóp,
Rendelkezésre álló, de nem saját vizsgálóberendezések:
- mikrokeménység-mérő, ultra-mikro és nanokeménység-mérő,
- pásztázó elektronmikroszkóp.
e. Várható tudományos eredmények:
- évente két publikáció (cikk és konferenciaelőadás),
- a Jármű- és hajtáselemek I. tribológiával foglalkozó anyagrészének továbbfejlesztése,
- a Járműtervezés és -vizsgálat alapjai II. numerikus szimulációval foglalkozó részének továbbfejlesztése,
- a kétoldalú tudományos együttműködési szerződések meghosszabbítása, ill. új együttműködés támogatási pályázatának benyújtása.
Number of students who can be accepted: 1
Deadline for application: 2014-12-01
2024. IV. 17. ODT ülés Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).