Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Különböző alsó fokú képzési rendszerek szerepe a szomatikus fejlődésben

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Semmelweis University, Budapest
sport sciences
Doctoral School of Sport Sciences

Thesis supervisor: Márta Wilhelm
Location of studies (in Hungarian): Pécsi Tudományegyetem, TTK, Testnevelés- és Sporttudományi Intézet
Abbreviation of location of studies: PTE


Description of the research topic:

A motoros képességek színvonalát befolyásolják ugyan genetikai tényezők, de a környezet által támasztott követelmények nagymértékben visszahatnak a gyermekek motorikus fejlődésére. Különösen fontos a környezet szerepe az első gyermekkorban, hiszen innentől kapcsolódhatnak be először a rendszeres testnevelésbe, amelynek színvonala hosszú időre megszabja motorikus fejlődését (FARMOSI, 1999). A kondicionális képességek korábban fejlődésnek indulnak, és egyenletesebben fejlődnek, mivel az izmok állapotára épülnek. A koordinációs képességek neurológiai folyamatokon alapulnak (KUNZ, 1999). Éppen ezért általánosan elfogadott, hogy a koordináció fejlesztésének szenzitív időszaka 7-12 éves korig tart (HIRTZ, 1979). Ugyanakkor a koordinációs képességek megfelelő színvonala az intellektuális és zenei képességek előfeltétele (ZIMMERMANN, 1987; BLUME, 1981). Ez a tény pedig kiemelten fontossá teszi a 3-6 éves korban, az iskolába kerülés előtt is a fejlesztést. Az intelligencia és a koordináció közötti kölcsönhatás annál szorosabb, minél fiatalabb a gyerek. A fejlesztő programokon résztvevő gyerekek intelligencia és megfigyelés tekintetében lényegesen jobb eedményeket értek el (JOHNSON&FTERZ, 1967; ROSS, 1969; ZIMMER, 1985,1981). UNZ (1999) arra is felhívta a figyelmet, hogy a koordináción belül is esősorban a finommozgásokkal áll szoros összefüggésben az intelligencia. Fontos tudni még, hogy először a nagyizmok fejlődnek ki, csak utána a kisebb, finomabb izmok. Tehát először a nagymozgások, majd a finommozgások alakulnak ki (KELLER, 1986). Ma azonban az óvodákban elsősorban a finommozgásokra helyezik a hangsúlyt, a nagymozgások fejlesztését viszont elhanyagolják. Ezzel azonban figyelmen kívül hagyják azt a tényt, hogy durvamotoros alapok hiányában a finommotoros képességek effektíven nem fejleszthetők (KUNZ, 1999).
• Milyen különbségek mutatkoznak a nagy-, és finommozgások tekintetében az általunk vizsgált 4-8 éves korban?
• Hogyan fejlődnek a nagy-, és finommozgások a vizsgált korosztályban?

Number of students who can be accepted: 3

Deadline for application: 2014-05-30


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )