Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Dénes Takács
Anholonom rendszerek dinamikája

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Budapest University of Technology and Economics
mechanical engineering
Géza Pattantyús-Ábrahám Doctoral School of Mechanical Engineering

Thesis supervisor: Dénes Takács
Location of studies (in Hungarian): BME Műszaki Mechanikai Tanszék, MM ép. fszt. 7.
Abbreviation of location of studies: MM


Description of the research topic:

a.) Előzmények:
Jelenleg futó OTKA pályázat, ipari megbízási munka.

b.) A kutatás célja:
Az egymáson gördülő testek esetén fellépő dinamika problémák kutatása alapvető feladat mind a járműdinamikában a kerék-talaj kapcsolat vizsgálatakor, mind pedig egyéb gépelemek (például a gördülő csapágyak) dinamikai tulajdonságának vizsgálatakor. A kutatás célja a gördülő elemeket tartalmazó rendszerekben fellépő időkésés stabilitásra gyakorolt hatásának vizsgálata analitikus, numerikus és kísérleti módszerekkel. A lineáris stabilitás vizsgálatok mellet a kutatás kiterjed a rendszerek nemlineáris dinamikájának elemzésére is.

c.) Az elvégzendő feladatok, azok fő elemei, időigénye (irodalom kutatás, elméleti számítások, mérések, értekezés készítése):
1. Irodalom: anholonom rendszerek dinamikája, bifurkációelmélet.
2. Stabilitás, nemlineáris rezgések számítása analitikusan és numerikusan.
3. Mérési eredményekkel való összevetés, kísérletek.
4. Publikációs munka: 1. év után magyar nyelvű konferencia, 2. év után idegen nyelvű
konferencia, 3. év után idegen nyelvű cikk, értekezés.

d.) A szükséges berendezések (meglévő):
Meglévő: számítógépes háttér, rezgésmérők.
Kísérleti berendezések: futópad, vontatott kerék.

e.) Várható tudományos eredmények:
A kutatás a gördülő elemeket tartalmazó berendezések dinamikájának ismeretében hoz új tudományos eredményeket.

f.) Publikációk:
1. Takács D, Orosz G, Stépán G: Delay effects in shimmy dynamics of wheels with stretched string-like tyres. European Journal of Mechanics A-Solids 28: pp. 516-525. (2009)
2. Takács D, Stépán G: Micro-shimmy of towed structures in experimentally uncharted unstable parameter domain. Vehicle System Dynamics 50:(11) pp. 1613-1630. (2012)
3. Takacs D, Stepan G: Contact patch memory of tyres leading to lateral vibrations of four-wheeled vehicles. Philosophical Transactions of The Royal Society A - Mathematical, Physical & Engineering Sciences 371:(1993) Paper 20120427. (2013)

Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2015-01-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )