Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Valéria Csépe
Végrehajtó funkciók szerepe a terület-specifikus (kétnyelvűség, olvasás) funkciókban

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Budapest University of Technology and Economics
psychology
Doctoral School of Psychology (Cognitive Science)

Thesis supervisor: Valéria Csépe
Location of studies (in Hungarian): BME Kognitív Tudományi Tanszék
Abbreviation of location of studies: BME


Description of the research topic:

A végrehajtó funkciók kifejezés általában azokra a magasabb kognitív funkciókra utal amelyek szerepet játszanak a feladattervezésben és –irányításban beleértve a feladatindítást, –végrehatást, –gátlást és monitorozást, valamint a fenntartott figyelmet, munkaemlékezetet, célvezérelt viselkedést. Az idegtudomány ma ismert adatai szerint a nyelvi feldolgozáshoz rendelt végrehajtó funkciók, hasonlóan más kognitív funkciókhoz (figyelem, percepció, mentális aritmetika), az agy frontális, parietális és kéregalatti területeinek ugyanazon hálózatához tartoznak. Ugyanakkor arra is számos adat utal, hogy a résztvevő agyi területek aktuális részvétele erősen függ a feladattól. Tervezett új vizsgálataink a végrehajtó funkciók kutatására irányul kétnyelvűeknél, valamint olvasás során

Role of executive functions in domain-specific (bilingualism, reading) functions (Valéria Csépe)

The term ‘executive functions’ refers in general to high-level cognitive processes responsible for planning and directing activities, including task initiation and performance, sustained attention, monitoring, inhibition, working memory, and goal-directed behavior. According to the recent neuroscientific data the executive functions recruited in language processing may be similar to other cognitive functions (attention, perception, mental arithmetics, etc.) supported by the same network of frontal, parietal and subcortical brain areas. However, the actual load on the participating brain areas highly depends on the task. Our new studies aim at investigating the role of executive functions in bilingualism and reading.
Calvo A., Byalistok E. (2014) Independent effects of bilingualism and socioeconomic status on language ability and executive functioning. Cognition, 130, 3: 178-188.
Fernandez M., Tartar J.L., Padron D., J. Acosta, J. (2013)Neurophysiological marker of inhibition distinguishes language groups on a non-linguistic executive function test, Brain and Cognition, 83 (2013) 330–336.
Martinussen R., Mackenzie G. (2015) Reading comprehension in adolescents with ADHD: Exploring the poor comprehender profile and individual differences in vocabulary and executive functions, Research in Developmental Disabilities, 38, 329-337.

Recommended language skills (in Hungarian): angol
Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2016-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )