Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Zoltán Jakab
A gyermeki tudatelmélet fejlődése

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Budapest University of Technology and Economics
psychology
Doctoral School of Psychology (Cognitive Science)

Thesis supervisor: Zoltán Jakab
Location of studies (in Hungarian): BME TTK Kognitív Tudományok Tanszék
Abbreviation of location of studies: BME


Description of the research topic:

A mentalizáció, vagy a naiv tudatalméletek (tehát a másik ember mint elmével, mentális állapotokkal rendelkező lény megértése) fejlődésének kérdésköre mára igen tággá vált; a hamisvélekedés-tulajdonítás, a mintha-játék, a másik személy szándékainak értelmezési képessége, vagy a referenciális átlátszatlanság (opacity) fejlődési kontextusban való vizsgálatát is magában foglalja, és különböző kutatók különböző elméleti keretekben értelmezik az eredményeket. Mi e területen belül jelenleg a mintha-játék és a nem referáló fogalmak kapcsolatával illetve az úgynevezett kitüntetett hozzáférés jelenségéval foglalkozunk. A mintha-játék (pretence) a gyerekek számára természetessé teszi olyan fogalmak használatát, melyeknek nincs referenciájuk; ennek következményeként felnőttek is könnyedén kezelik a fiktív, kitalált helyzeteket, melyek ellentétesek a valósággal. A kitüntetett hozzáférés az introspekció képességével, illetve megértésével foglalkozik gyerekkorban.

Development of children’s theory of mind (Zoltáb Jakab)
Mentalization, or the development of naive theories of mind in children that underlie adult social understanding has come to include various phenomena (including false belief attribution, pretence, the understanding of other people’s intentions in different contexts, or handling referential opacity, to mention a few) and also different theoretical frameworks. Within this field we are currently working on the development of pretence and children’s understanding of introspection and privileged access. Pretence underlies the ease with which children and adults handle fiction and non-referring concepts; these phenomena appear helpful in better understanding some classical puzzles in the philosophy of language (e.g., the semantics of non-referring concepts), and the relevance of ideas in the philosophy of language for cognitive development. Our ongoing experiemental work focuses on children’s understanding of introspection and privileged access (the idea that they themselves have a different – and better – access to their own mental states than anyone else).
Jakab, Z., Kiss Sz. (2014). Cognitive developmental investigation of the attribution of privileged access to mental states. In: Alessandra Galmonte and Rossana Actis-Grosso (Eds.) Different Psychological Perspectives on Cognitive Processes: current research trends in Alps Adria region. Cambridge Scholars Publishing, 295-308.
Kiss, Sz., Jakab, Z. (2014) Mindreading, privileged access and understanding narratives. In.: Finlayson, M. A., Meister, J. C., & Bruneau, E. G. (Eds.) 5th Workshop on Computational Models of Narrative. OpenAccess Series in Informatics. Schloss Dagsthul- Leibniz-Zentrum für Informatik, Dagstuhl Publishing, Germany, 88-105.
Jakab, Z. (2013). How to improve on Quinian bootstrapping – a response to nativist objections. In M. Knauff, M., Pauen, N., Sebanz, & I. Wachsmuth (Eds.) Proceedings of the 35th Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 639-645). Austin TX: Cognitive Science Society.

Recommended language skills (in Hungarian): angol
Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2016-05-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )