Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
Béla Lantos
Ember nélküli földi, légi és vízi járművek irányításának és formációban haladásának korszerű tervezési módszerei

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Budapest University of Technology and Economics
electrical engineering
Doctoral School of Electrical Engineering

Thesis supervisor: Béla Lantos
Location of studies (in Hungarian): Irányítástechnika és Informatika Tanszék
Abbreviation of location of studies: IIT


Description of the research topic:

Az önálló működésre képes embernélküli földi (UGV), légi (UAV) és (UMV) járművek, valamint az ezekből álló járműegyüttesek formációban való haladásának irányítása a nemlineáris dinamikus rendszerek irányításelméletének körébe tartozik, integrálja számos más terület tudását, kutatása a nemzetközi trendek középpontjában áll. Központi témája a különféle járművek (mobilis robotágensek) egységes elvek alapján történő modellezése, identifikációja és irányítása, az ágensek alulaktuált jellegét és az akadályokat is figyelembe vevő pályatervezés, a speciális érzékelőkre, mozgásanalízisre és sztereo képfeldolgozásra épülő navigáció, a gyors irányítási célú kommunikáció és a rendszeroptimalizálás, valamint több jármű formációban haladásának koordinált irányítása statikus és mozgó akadályok esetén. A célok megvalósítására a nemlineáris szabályozáselmélet modern irányzatai (robusztus és adaptív módszerek, optimális prediktív irányítás, játékelmélet), differenciális GPS technikán és képfeldolgozáson alapuló intelligens navigációs módszerek kerülnek alkalmazásra. A cél ezeken a területeken új tervezési módszerek és algoritmusok kidolgozása a valósidejű elvárások betartásával. Az eredmények miniatűr mintarendszereken kerülnek bemutatásra korszerű beágyazott processzorok és érzékelők bázisán.
Ezek alapján a kutatás fő célja a földi, légi és vízi járművek esetére egységes rendszertechnikai elvek alapán tervezhető irányítási módszerek kifejlesztése. Megvizsgálandók a formációban haladás, a koalíciók közötti optimális stratégiaválasztás, a távolról történő kapcsolattartás és a valós idejű képfeldolgozás lehetőségei. A tapasztalatok alapján autonóm beágyazott irányítási rendszerek fejleszthetők ki közúti járművek automatikus akadályelkerülésére, 4-rotoros helikopterek, továbbá felszíni és vízalatti hajók irányítására és formációban haladására korszerű irányítástechnikai fejlesztő eszközök, beágyazott processzorok, GPS/IMS szenzorok, valamint képfeldolgozási hardware és szoftver eszközök felhasználásával.

A képzés során a jelölt bekapcsolódik a Tanszék oktató és kutató munkájába. Az értekezés készíthető angol nyelven is.

Required language skills: angol nyelvismeret
Recommended language skills (in Hungarian): angol nyelvismeret
Further requirements: 
jártasság a szabályozástechnikában és a szoftver technológiában

Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2016-01-04


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )