Login
 Forum
 
 
Thesis topic proposal
 
András Benedek
Az IKT eszközökre épülő tanulási környezet pszichológiai tényezői különös tekintettel az atipikus tanulásra

THESIS TOPIC PROPOSAL

Institute: Budapest University of Technology and Economics
psychology
Doctoral School of Psychology (Cognitive Science)

Thesis supervisor: András Benedek
Location of studies (in Hungarian): BME Kognitív Tudományi Tanszék
Abbreviation of location of studies: KTT


Description of the research topic:

A tanulási környezet fejlődésének jelenünkben egyik meghatározó vonulata az IKT eszközök térhódítása és az általuk felkínált lehetőségek alkalmazása, s ez által egy új tanulási módszertan kialakulása. E folyamat hatással van a tanulási tevékenységre, annak különböző formáira és módszereire. A dinamikus változások különösen a kevésbé szabályozott atipikus (nem formális) felnőttkori, részidős, s a munka világához kapcsolódó tanulásban érzékelhetőek. Az intézményes oktatás lassabb változása olyan társadalmi és anyagi összefüggések bonyolult hatásmechanizmusa, melyben a kölcsönhatások számos diszciplína mentén vizsgálhatók. E téma a pszichológiai tényezők középpontba állításával az atipikus tanulás keretei között az egyén szintjén vizsgálja a motiváció, a figyelem, a tanulási képességek sajátosságait, fejleszthetőségének lehetőségeit.

Psychological aspects of ICT based learning environment especially in atypical learning
The development of learning enviromment is dominated by the spread of ICT tools and their potentials that bring up new learning methods. This process affects learning at its different forms and methods. These dynamic changes are phenomenons of atyipical (less regulated) learning, in adult, part-time, and online learning processes related to working life. The slow change of institutionalized education is determined by complex social and financial mechanisms, the interrelations could be investigated from the point of different disciplines. This topic explores the psychological aspects of atypical learning at the level of the individual, such as motivation, attention, learning skills and opportunities of development.
Benedek, A. (2009): Mobile Learning: New Horizons and Unstable Summits. In: Nyíri Kristóf (ed.) Engagement and Exposure: Mobile Communication and the Ethics of Social Networking. Vienna, Passagen Verlag, 139-148..
Colons, A.; Halverson,R. (2009): Rethinking Education in the Age of Technology. Teacher College Press, New York.
Breslow, L.; Pritchard, D.E.; DeBoer, J.; Stump, G.S.; Ho, A.D. and Seaton, D.T. (2013). Studying learning in the worldwide classroom: Research into edX’s first MOOC. Research & Practice in Assessment, 8. 13-25.
Grenfield, P. (2009): Technology and informal education. What is taught, what is learned. Science. 323, 68-71.
Sorie, I. (2009): Regulatory Styles, Causal Attributions and Academic Achievement. School Psychology International, 4. sz. 403-420.
Tanulás és környezete. Tanulmányok a neveléstudomány köréből, 2013.(Szerk.: Benedek A. -Golnhofer E.) ISBN: 978-963-508-751-8, MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, p. Budapest.

Required language skills: angol
Number of students who can be accepted: 1

Deadline for application: 2015-12-31


2024. IV. 17.
ODT ülés
Az ODT következő ülésére 2024. június 14-én, pénteken 10.00 órakor kerül sor a Semmelweis Egyetem Szenátusi termében (Bp. Üllői út 26. I. emelet).

 
All rights reserved © 2007, Hungarian Doctoral Council. Doctoral Council registration number at commissioner for data protection: 02003/0001. Program version: 2.2358 ( 2017. X. 31. )